Pomysłodzielnia – projekt społeczny
Jak zaangażować młodych ludzi do działania i oddać im sprawczość? Zrobić szkolny projekt społeczny! W tym roku szkolnym zrealizowałam z dziewięciorgiem uczniów i uczennic projekt, który nazwaliśmy Pomysłodzielnią.
Znienawidzony „Pan Tadeusz”. To od niego wszystko się zaczęło 🙂 Trudno pracować z lekturą, gdy tylko 1-2 osoby w klasie przeczytały książkę. Dwoiłam się wiec i troiłam, żeby jakoś tego „Pana Tadzia” oswoić. Skutkiem było powstanie kilku fantastycznych prezentacji na wybrane tematy związane z lekturą. Uczniowie pracowali w grupach, dzielili się zadaniami, a wyszły z tego prawdziwe perełki – np. zielnik roślin występujących w epopei, rozprawa o XIX-wiecznej modzie albo gazeta „Głos Soplicowa”.
Daremna praca ucznia
Po pracy nad projektami naszła nas refleksja – szkoda, że te wszystkie prezentacje trafią do wirtualnego „kosza” – nikt z nich nie skorzysta, a przecież co roku każda klasa ósma „męczy się” z „Panem Tadeuszem”. Od tego przeszliśmy do głębszej refleksji: brakuje w szkole miejsca na wymianę pomysłów.
Uczniowie narzekali, że jest przecież wiele rzeczy, którymi mogliby się pochwalić przed innymi, a przynajmniej dać im do wykorzystania. Na lekcjach często pracowaliśmy metodą projektową: tworzyliśmy stacje zadaniowe, escape roomy, prezentacje. Ponadto uczniowie zauważyli, że jest słaba integracja międzyklasowa. Może to dobry moment, żeby tę więź zbudować?
Masz problem? Stwórz projekt
I tak powstał projekt w oparciu o problem – w szkole brakuje miejsca od uczniów dla uczniów, w którym można dzielić się fajnymi materiałami edukacyjnymi. Stworzymy więc Pomysłodzielnię – miejsce do dzielenia się pomysłami. Fizyczny regał, na którym pojawią się ciekawe pomoce, z których będzie mogła korzystać cała szkoła. Zrobiliśmy plan, trzeba było iść do pani dyrektor, porozmawiać o miejscu na regał, uzyskać akceptację i… jedziemy!
Lista zadań
Pracowaliśmy zespołowo, mieliśmy dużo zadań do wykonania:
-wybór miejsca na regał oraz samego regału (zdecydowaliśmy kupić nowy), a następnie złożenie go
Na regale na początek trzeba coś postawić, a więc:
-stworzenie albumu z prezentacjami z „Pana Tadeusza” do wykorzystania dla kolejnych klas
-stworzenie gry terenowej dla innej klasy w celu integracji
-zebranie innych pomocy do umieszczenia na regale
-promocja idei w szkole
I tak oto pomysł przerodził się w rzeczywistość. Do składania mebla zaangażowaliśmy rodziców, a uczniowie składali pudła, kartony i robili ozdoby.
Wnioski z realizacji
W tego typu projektach chodzi nie o efekt finalny, ale wszystko to, co zadziewa się po drodze. Uczniowie mieli szansę na rozwinięcie wielu potrzebnych kompetencji: kreatywności, komunikacji, rozwiązywania problemów, organizacji pracy, podziału zadań, delegowania zadań, współpracy i innych. W trakcie pracy nad projektem mogli nabyć przekonania, że wiele zależy od chęci i że ich głos się liczy. Budowali sprawczość, pewność i poczucie własnej wartości, a to największy mój sukces.
Projekt został sfinansowany przez organizację Teach for Poland.